Näytetään tekstit, joissa on tunniste elämänhallinta. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste elämänhallinta. Näytä kaikki tekstit

perjantai 4. joulukuuta 2015

Joulun odotusta

Tiptaptiptap

Nyt on sitten kalenterista jo käännetty vuoden viimeinen kuukausi esille, keittiöön on ilmestynyt pojan suklaajoulukalenteri ja ikkunoihin jouluvalot. Tämähän tietää sitä että kohta on joulu, tuo juhlista jaloin. Ja sitä ennen on itsenäisyyspäivä, pikkujouluja parit kappaleet.

Viime perjantaina pistimme ranttaliksi ukkokullan kanssa ja menimme viettämään yhdistyksen pikkujouluja "toispuoljokke". Mie olin valmistautunu niin henkisesti kuin fyysisesti tähän ruokapainotteiseen sesssioon ja olin kyllä iloisesti yllättyny miten mie nautin hyvällä omallatunnolla pöydän antimista. Pari lasillista punkkua kyytipojaksi ja jälkkärit, lähimme sitten kävellen kotiin. Ensin oli tarkotus käydä vielä jossain lasillisella mutta niin me päätettiin mennä suoraan kotiin ja ottaa vielä yömyssyt.
Aamulla kyllä tuntu jotenki "täyeltä" mahassa, mie luulen että mulle iski ruokakrapula. Se voi olla paljonki mahollista kun on syöny aikalailla tarkasti tähän asti että kun sinne pötsiin tunkee sitten muutaki ku broileria ja riisiä kasvisten lisäksi niin saattaahan siinä pakki vähän aikaa ihmetellä. Mutta se meni päivän aikana sulattelulenkillä ohi.

Joulunaikaan kuuluu osana leipominen, yllättäen tässäkin on tullu joku muutos sillä nyt meillä teki piparkakkutalon koristeluineen kaikkineen mies ja poika, mie heiluttelin tahtipuikkoa taustalla. Tai totta puhuen, minulla ei ole koskaan silloin pääsyä keittiöön kun siellä miesväki häärää, mie pysyttelen poissa tieltä ihan tyytyväisenä. Luulempa että mulle jää ainoastaan tehtäväksi perinteinen joulukakku- ja tortut, kinkunki mies paistaa itte.

Treenit kulkee, nyt mie olen lisännyt näitä kotijumppasessioita, tai ite asiassa aamulenkin lisäksi mie olen tehny kotona joko punttitreeniä tai omalla kehonpainolla treeniä. Sen lisäksi joogaan/meditoin, minusta on hyvä pysähtyä välillä, keskittyä hengittelyyn ja oman sielunvärinän kuunteluun (jopa tuli proosallinen vertauskuva). Mutta mulla tämäki toimii, vaihtelu tuo lisää puhtia arkeen ja sitten ne salitreenit ja muut kulkee taas erilailla kun vähän jotain tekee toisella lailla. Mukava oli huomata myös se että kun tässä tällä viikolla kävin lenkillä, päätin laskeskella kaikenlaisia mielenkiintosia juttuja mitä vastaan tuli. Tuli niin hyviä kuin huonojaki asioita vastaan, hyvät selätti loppukäessä ne huonot puolet (ne kännykkään puhuvat autoilijat, -kele!!) ja kotiin tullessa tuli oikiasti hyvä olo, taas.

Tänä aamuna tuli hyvä olo kun luin jälleen Bettinan blogia. Siinä tuli taas niin hyvin esille että ihan oikiasti elämäntapamuutoksessa ei ole kyse vain ruokavaliosta (tai dieetistä), ei vain  laihduttamisesta tai ei vain treenaamisesta. Kyse on pyrkiä olemaan ihminen, jolla on oikia elämänasenne, sallii itelleen nauttia hyvistä asioista ja löytää tasapainon kaikessa mitä tekee.
Minun päässäni tämmönen pieni lamppu syttyy joka ikinen aamu, joka aamu aloitan homman niin sanotusti puhtaalta pöydältä, keskityn siihen oman tasapainosen elämän löytämiseen joka päivä uuestaan ja uuestaan. Toivottavasti niin Joulupukki, mies ja poika ja ympärilläni olevat tärkeät ihmiset tämän huomaavat. Mie voin sanoa että näin loppuvuoden häämöttäessä ja uuen kohta koittaessa mie olen löytäny tasapainon.

Ihanaa ja lämmintä joulunodotusta!

Joulu tuo tullessaan ison ilon,
ja ehkäpä myös muutaman lisäkilon.
Mutta ei nyt huolta asiasta tästä,
vaan nautitaan elämästä!
     

maanantai 9. marraskuuta 2015

Mikä on kun teksti ei kulje, mikä on kun ei kirjoituta


Oho, sanompahan vain että onpa taas vierähtäny luvattoman paljon aikaa viime postauksesta. Tässä välissä nyt ei isompia ole sattunut, kaikki on fine lukuunottamatta tätä minun postailutaukoa. No, ompahan nyt enemmän mitä kirjotella. Sitä tuttua settiähän tähänkin postaukseen taitaa tulla mutta te lukuisat, arvoisat lukijani :) jotka tätäkin raapustelua luette, pääsette taas kärryille mitä mamman mielessä on viime viikkoina liikkunut.

Ulkona on pimeää, jatkuvaa pimeyttä mikä syö naista. Mie en malttais millään oottaa sitä lunta, tulis peittämään maat ja mannut että vähän tuntuis valosammalta. Mutta ei, se vähänenkin senttimäärä mitä tuonne erehyksessä tais viime viikolla tulla, on jo sulanu moneen kertaan pois. Aamulla ottaa niin kupoliin kun verhonraosta näkyy vain mustaa ja synkkää, vesi lotisee pihalla ja lämpöasteet on ainut positiivinen asia koko aamun aloituksessa.
Mie olen ottanut ns. hevoskuurin tuossa D-vitamiinin ja monivitamiinien syönnissä. Omega-3:t on korkattu ja illalla olen napsassut vielä sinkkiä naamaan. Osaksi sen takia että haluan varmistella että tulee nuo D-vitamiinitasot täyteen, sinkki pitää nassun kunnossa ja makianhimonkin loitolla.

Treenit kulkee vähän vaihtelevaan tyyliin, mutta kaikenkaikkiaan minä olen tyytyväinen siihen tahtiin ja määrään mikä mulle on tullu vähän niinku rutiiniksikin jo. Aamusella olen lähtenyt aamulenkille klo 6:n jälkeen, välistä yksin, välistä kaverin kanssa. Siinä 45 minuutin aikana saa pään ladattua uuteen päivään. Joskus ne on kulkenu vähän nahkeasti (kai se johtuu tuosta pimeästä) ja välistä kuten tänä aamuna, oikeinki lennokkaasti. Kummasti se juttuseurakin auttaa, tänä aamuna Jatan kanssa hölkätessä aika meni kuin siivillä!

Kuntosalitreeneihin tuli viime viikonlopun jälkeen semmonen ahaa-elämys. Uusi mottoni onki salilla tästä lähtien: Failureen asti. Tämän mulle iskosti mieleen Jari "Bull" Mentula joka oli tullu meiän salille Rovaniemen oman pojan Vertti Harjuniemen kanssa. Päivä meni seuratessa hemmojen käsitreeniä, seminaarissa kuunnellen viisauksia ruoasta, treenistä ja levosta ja loppuhuipentumana tyttöjen persustreeni missä "pojat" käskytti niin ankarasti ja perille asti tyttöjä että mieki irvistelin välissä. Lupauduin ottamaan kuvia minun PT:lle joka oli "piinapenkissä". Sitä sinnikkyyttä ja periksiantamattomuutta oli mahtava kattoa! Yhtään ei tytöt antaneet periksi!
Päällimmäisenä jäi kuitenkin itelle ymmärrys siitä että miten treenaatki, treenaa niin että puristat ne vihoviimeiset mehut sinne salille. Yhtään et "himmaile" vaan teet toistoja niin kauan että failure koittaa, siis kun ei enää jaksa. Sepä tarkoittaaki sitte että painoja pitää nostaa seuraavaan treeniin.
Tarkotus oli lähteä nyt illalla salille, mutta sitten iski suomeksi sanottuna laiskuus. Mie en ole mikään iltatreenari, vaan tykkään himmailla illalla jotaki muuta tekemällä. Lähen kaverin kanssa siltojen lenkille niin saan sitten pari aerobista tähän illalle. Aamuihmisenä lähen sitten huomenna aamusta salille. Kyllä lähtee!


Ruokavalion kanssa mennään aikalailla totuttuun tyyliin, teen kotiruokaa miehelle ja pojalle ja minä syön sitten sitä "omaa ruokaa". Tosin esimerkiksi mie teen itelleni samalla ruoan, paistan kanasuikaleet ja punnitsen riisin, miesväki saa sitten kanakastikkeen kaikilla herkuilla. Sama sitten esim. jauhelihan kanssa, mie jätän sen kastikkeen iteltäni pois, muuten syön samaa mitä muutkin. Tietysti mulla on se hyvä puoli että voin/saan syödä päivällä oman lounaani, eli saan sitte siihen aikaan tehä omat "eväät" mitkä sitten vaihtelee enemmän. Nyt löysin tarjouksesta puolikymmentä purkkia tonnikalaa, siitä saapi tehtyä aika monet sapuskat. Samaten olen uuelleen löytäny kesäkurpitsan, sitä mie nyt paistelen harva se päivä. Parsa ei uppoa vieläkään, ei huonostikaan. Thai chili-kastike on myös aika lempparia tällä hetkellä, ei nyt ihan holvaten mutta se antaa mukavasti potkua esim.riisiin. Niin ja sitten ihanat kardemumma, inkivääri (tuore) ja valkosipuli. Ne on myös minun favorite-mausteita. Ja torjuu hyvin flunssaa!

Vaakalukemia olen käynyt kurkkimassa aina fiiliksen osuessa kohalleen, en siis mitenkään säännöllisesti kun en halua sen(kään) tulevan miksikään stressinaiheeksi. Vaakalukema on asettunut nyt siihen "stabiiliin" kohtaan, mie tässä aloittelen isomman puristelun ruokailun suhteen niin saa sitten herkutella luvan kanssa kun se aika koittaa. Ja se aika on tulevissa pikkujouluissa ja jouluaaton- ja päivän aikaan, jolloin aion syödä hyvin joulun herkkuja. En ihan kuitenkaan sitä konvehtirasiaa, mutta joulutorttuja varmasti!
Joulusta tuli mieleen että näin työttömänä pitänee olla erityisen kiltti ja toivoa pukinkontista löytäväni ne IceBug:n juoksulenkkarit, kertasatsauksena kalliit mutta ah, niin käytännölliset kun tulee jäätävät kelit ja pitää päästä juoksemaan. Mie olen kirjottanu oman lahjatoivelistan poikani toivelahjalistan toiselle puolelle, siellä on Ice Bugien lisäksi toive hierontakerroista ja kehonkoostumusmittauksesta. Niin, ja lahjakortti uusien treenivaatteiden saamiseksi... Tosin minun pitää huolehtia siitä että pukki muistaa lukea sen kirjeen toisenki puolen..

Nyt kaikki peukut pystyyn että pian tulee lunta! Nyt lenkkarit jalkaan ja menoksi.