Näytetään tekstit, joissa on tunniste arctic247gym. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste arctic247gym. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 6. maaliskuuta 2016

Baby steps with full power

Hah, heti alkuun hehkutusta!
Paino on alkanut pudota, -700 g/vko eli -100 g/päivä. Siihen tulokseen tulin kun kävin viikon lopulla puntarilla ja mie kyllä meinasin oikiasti pyllähtää yllätyksestä peshelleni.
Mie laitoin ruokavalion tekijälle vähän palautetta siitä että homma pelittää muuten hyvin (energiatasot ylhäällä, aineenvaihdunta pelaa jne.) mutta paino ei vain pudonnu.
Uuden päivityksen myötä päivälliseltä tiputettiin vähän hiilareita, vaikutus kaloreihin oli aika minimaalinen mutta tuo toi heti semmosen vähemmän ähkyisen olon iltaa kohti.

Tätä ajatusta siitä että ne hiilarit syödään treenin molemmin puolin olevilla aterioilla olen kuullu muualtaki. Viimeksi Bull Mentulan ja Vertti Harjuniemen luennolla joka pidettiin perjantaina kotisalilla. On siinä vaan kokemus isolla koolla mikä puhuu, fakta on että syyä pittää, tasasesti ja hyvälaatusta ja hiilarit antaa vaan energian siihen että moottori pysyy käynnissä.

Paljon muutaki heiän luento toi itelle, motivaatiosta, tavoitteista ja treenaamisesta. Mitä jäi päällimmäisenä mieleen on se että kun olet vaikka asettanu itelles tavotteen, minkä tahansa, siihen pitää olla valmis antamaan kaikkensa. Kukaan muu ei sitä tee, kovin moni ei sitä välttämättä tajua, sinun on oltava valmis myös mahollisesti luopumaan jostaki. Ympäröi ittes positiivisuudella, hankkiudu erhon negatiivisista asioista ja ihmisistä ja jatkat sinnilä etteenpäin.

Seuraavana aamuna kun menin tekemään oman treenin, heiän vetämä ryhmätreeni oli samhan aikhan menosa. Kummasti jakso itekki tehä ne hauiskäännöt ja leuanveot kun kuuli Bullin äänen sielä taustala. Ryhmän treenaajilla oli aivan mahtava tsemppi päällä ja kaikista näki että ihan jokanen tippa annettiin reenille ja se kannatti! Ihan täsä itekki herkistyy ;)



Mutta, niinkö monessa muussaki asiassa, kaikki on kuitenki kiinni sinusta itestä. Motivaatiota nostaa se kun homma etenee, mutta mitä tehä kun kehitys vaikka pysähtyy. Siinä on sitten juteltava ittensä kanssa ja käytävä ne kehityskeskustelut oman kuupan sisälä. Itelä on sitä vikkaa että luovuttaa liian helposti, niinkö tuon ruokavalion suhthen. Kyllä se siitä lähtee toimimaan kun se on ennenki toiminu, omasta päästä se on kiinni. Ja poika hokee välillä että maltti on valttia, äitiliini. Minun parhaimmat kannustajat löytyy meidän seinien sisältä.

Tulosta näkee myös peilin kautta, vaikka se onki mulle vähän semmonen kakspiippunen juttu. Pitäis opetella innostumaan niistä missä muutokset näkyy ja oikiasti ottaa niitä selhvieitä vaikka vaan itelleni, vertailun takia. Jotenki sitä edelleen näkkee sen lähtötilanteen vaan vaikka siitäki on kohta yli vuosi aikaa. Mie taian olla vaan liian kriittinen. Olen kyllä lukenu että monella joka on vaikka pudottanu painoa, ei vaan pysty peilistä näkemään niitä muutoksia. Sitten havahtuu kun housut tippuu päältä ja kalsarit pyörii rullalla entisen vattan päällä.

Niin ja onhan sitä, onneksi, muutaki elämää ku tämä sali ja syöminen. No, onneksi ja onneksi; viime yönä, just hiihtoloman alkuun, meille tuli herra Yrjö kylään. Tässä on nyt aamukahesta asti torkaheltu pikkupotilaan kanssa puolen tunnin pätkiä, laitettu pyykkiä koneeseen ja rumpukuivaimeen, haettu mustikkasoppaa ja vadelmamehua kaupasta. Ja Jaffaa, mikä nyt ainuana noista menee nyt sisälle hällä.
Onneksi tuo oma ukkokulta jaksaa hoitaa tuon sapuskapuolen, eilisen treenin jälkeen kotona ootti valmis kalalounas, ihan oikein punnittuna ja mitattuna. Tänä aamuna puuro, mehukeitto ja raejuusto ootti aamupalapöydässä, pyytämättä. Voi autuutta kun ei tarvinnu ite hortoilla puolinukuksissa tekemään mittään. Pikalenkki kauppaan ja takasin tuosa auringonpaisteesa (tuolla ulkona siis räköttää oikein olan takkaa). Vähän herätti; nyt otan lisäkupin kahvia ja alan pötköttelemään potilaan kanssa kaikessa rauhassa. Illalla pitempi lenkki vapaapäivän ratoksi.

Ostin muuten salilta Scitec Protein Nutrition 100% protskujauhetta, makuna appelsiinisuklaa. Voi elämä kun on hyvvää! Just ku nestemäistä Fazeriinaa vetäis naamariin, ihan ku salin bossi kehukin!

tiistai 23. helmikuuta 2016

Rustailua puolin ja toisin

Ei mulla nyt tullut sen kummempaa eikä erikoista tarvetta kirjoitella, nyt vaan mukavan päivän jälkeen tuli niin mukava fiilis että pitää kai sitä muillekki jakaa.

Viimeksi kirjoittelin ruokavalion päivityksestä sen in-bodymittauksen myötä. Se haastatteluhan meni vallan hienosti, taasen sain tavata asiansa osaavan, helposti lähestyttävän ihmisen jolle oli helppo puhua ne haastavimmatki asiat ja ruokakaapin perukoilla vaanivat möröt mitä tässä nyt on tullu tietenki kohdattua. Tämä ekspertti puolestaan oli senki takia vakuuttava että perheellisenä ymmärsi tasan tarkkaan mitä se ruoanlaittorumba pahimmillaan voi olla jos yks vain syö jotain fitnessruokaa ja muut sitten tavisruokaa. No tavisruokaahan mieki syön ja voi kauhistus jos mie joskus joutusin siihen tilanteeseen että teen muille normisapuskat ja ite kuikuilen taustalla. Eee onnistu, ei!

Suurin muutos tais olla kuitenki tuolla kaloripuolella, sitä nyt karsittiin vajaalla -500 kcal/päivä joka tuntuu nyt näin eka viikon puolessavälissä toimivan ihan mainiosti. Alkuun meinas taas nostaa se epäilyksen mörkö päätään että juuriko pitää näin mahottomasti syödä (siis määrällisesti, ei kaloreina niinkhän) mutta nyt se sitten tasottu jo. Ostin uuden puntarinkin kun en enää tuohon edelliseen mikälieversioon luottanu niin eipähän tule senkään takia mokailtua.

Kyllä, punnitsen taas omia ruokiani. Se siksi että tiiän/harjaannun/opin jatkossa tunnistamaan omat "annokseni" silmämääräisesti. Edelleen yllättää tuo makaroonin mahoton turpoaminen, ei se 60 gr näytä siinä kuivana miltään mutta annas kun kumoat sen saman määrän kypsänä lautaselle. Ohoh..
Punnitsen myös sapuskat senki takia että en lipsu. Aikasemmin tein vähän "omia" ohjeita ja välissä homma meinas mennä sivuraiteille. Siitä oppineena päätin että en lipsu a) kasvisten määrästä b) hyvistä rasvoista päivän aikana.

Ihan hyvillä mielin tässä mennään, vatsa (tuo ikuinen Akilleen kantapääni) otti uuden spurtin toiminnan suhteen; näläntunne kun hiipii niin se on taas sitä tervettä nälkää, ruokailurytmi on pysyny samana (3 h välein) ja olotila tuntuu kevenneen. Punnita saan itteni vain kerran viikossa etten jää sitä lukemaa tuijottamaan eikä siitä tule sitte stressiä. Uskomatonta kyllä mutta mie osaan kehittää stressin aihetta jo melkeimpä mistä vaan, sen takia ettei hyvä kehitys pysähdy, pitää osata vähän hellittää ja luottaa siihen tekemiseen. Loppukädessähän tämmöiset elämäntapamuutokset tehhään suurimmaksi osaksi kahden korvan välissä, senki takia tämmösistä "hifistelyistä" en aio ottaa stressiä, edelleenkään.

Treenipäiväkirjanpidon alotin, siihen tulee kiitettävästi jo muisteloita miten mikäkin reeni on menny. Tämän päivän kinttureeni meni hyvin, tosin jalkaprässiin olisin voinu lisätä vielä kiloja, mutta ens kerralla. Mukava kirraus tuntuu koivissa siitä huolimatta. Ja sen huomasin että nyt alan ymmärtämään niitä peiliin kattojia, itelläkin tuli taas semmonen "havahtuminen" kun kyykkäsin peilin eessä; helekutti mullahan on nätit reidet jo! Jopa semmonen muoto on selvästi näkyvillä tuolla alhaalla. Ja vaikka tuo röllykkävatta siinä eessä möllöttää edelleen niin eipä haittaa. Mie taian toistaa taas itteäni..

Tämä kevät tulee olemaan sanotaanko haastava tai ainaki vähintäänki jänskä, opinnäytetyö/valmistuminen, uusi koulutusohjelma vapaaehtoistyön parissa alkaa, sen myötä oman "miksihaluanisona" polun rakentaminen ja urakehitys. Mulla kun ei mahu päähän se ajatus että ura katkeaa siihen kun jää työttömäksi, päinvastoin. Sepä avaa uusia ovia, jänniä ja odottamattomiaki mahollisuuksia joista ei tiiä mihin ne vie.

Miepä luulen että tästä(ki) viikosta tullee vallan mainio :) Laittakaapa muuten kommenttia tulemaan, olis niin hyvä tietää mitä te mietitte näistä minun höpötyksistäni


tiistai 2. helmikuuta 2016

Influenssaa ja InBodya

Kahden iin viikot

 

Aika meni taas jonnekkin, vaikka tuntuu että vastahan sitä tänne raapustelin. Väliin onki sitten mahtunut kaikenlaista paitsi vauhtia ja vaarallisia tilanteita.

Kävin pari viikkoa sitten InBody kehon koostumusanalyysissä ja sen tulokset sain sitten saman tien mittauksen jälkeen. Edellisestä ateriasta piti olla se 2 tuntia aikaa, rakko tyhjä ja keho lämpimänä. Rasitusta ei saanut tulla ennen mittausta joten ukkokulta heitti minut autolla salille. Tuntu vähän oudolta siellä tepastella treenikamppeet päällä kun tiesi etten alkanutkaan treenaamaan.
Mie vähän tiesin millaiset tulokset oli tulossa, olinhan mie itekseni punninnu painoani ja vaatteet oli toiminu visuaalisena mittarina myöskin. Mutta tuli hyviäkin tuloksia jotka yllätti hyvin.
Rasvaa on lähtenyt se -8.5 kg, sillä vastaavasti lihasmassa jonka normaalialue on minun ikäisellä ja mittaisella naisella 20.9-25.5, niin mullapa se oli 27.7 kg. Sehän oli ihan jymy-yllätys samaten kuin lihastasapaino, mikä oli molemmilla puolilla niin ylä-kuin alakropassa tasapainossa toisen puolen kans.

Siinä Mika Arctic247gym:ltä sitten kävi minun kanssa läpi tulokset ja siitä sitten suoraan ruokasuunnitelman pariin. Oli tosi helppoa jutella niinkin henkilökohtasilta tuntuvista asioista ko omasta kropasta, painosta ja sen koosta varsinki näin naisena. Henkisesti mie tunsin olevani siihen vahva ja kyllähän tuommonen ammattilainen hoitaa homman. Nyt sen uuden ruokavalion sitten tilasin, odottelen kutsua tarkempaan haastatteluun ja taas lähetään etiäpäin kehittymään! Hyvällä fiiliksellä ja edelleen hyvinvoiden vaikka sitten seuraavalla eli viime viikolla iskikin jokin influenssan muoto. Lauantaista torstaihin kesti minun kärsimysnäytelmä ja vain yhen vuorokauden ajan oli kuumetta. Se tais sitten pöpöt polttaakin elimistöstä.
Koko kroppa oli niin kipiä etten semmosta muistakaan, kaikkia jäseniä ja lihaksia särki. Jopa hiusraja oli kosketusarka. Voimat meni niin että jaksoin vessan ja petin välin raahustaa just ja just.

Nyt on vielä hitaasti ottamisen aika, olen vain kävelyillä käynyt ja loppuviikosta starttaa uudemman kerran reenit.

Muuten onkin mennyt sitten arjen askareissa, koulutöiden merkeissä ja uusien tuulien haistelussa. Pikkuhiljaa alkaa löytymään mielenkiintoisia työhommia, uusia projekteja ja koulutuksia on tulossa, sen lisäksi että saan toimia minulle tärkeässä vapaaehtoistoiminnassa mukana.
Tosi paljon on siis tulossa, onneksi tuo kevät tulee kanssa ja antaa lisää energiaa. Nyt on ollut muutamina päivinä niin ihanaa kun on nähnyt auringon loistavan horisontin yläpuolella jo monen monta tuntia, pitää alkaa taas näpsiä kuvia noilta lenkkireissuilta. Ja piikkitossut toimii hyvin, ei ole tarvinnu jännittää kroppaa eikä tassutella varovasti, vaan saanut mennä täyellä teholla eteenpäin. On tuo vaan niin mahtavaa kun luonto alkaa heti kun ovesta astuu ulos, vaikka keskellä kaupunkia asunki! Talitintit ovat aloittaneet kevätkonsertit, ne laulaa jo täyellä teholla titityytä pihapuissa.

Nautitaan taas, jokaisesta päivästä täysin palkein!






maanantai 18. tammikuuta 2016

Meni sitten plörinäksi

Elämä on ..

Niinku voi arvata otsikoista että jotakin meni metsään, ei pahasti ja vakavammilta vammoilta on vältytty. Metsään menin sokerittoman tammikuun osalta. Ja arvatkaapa kuka huomas, ennen kuin ite sen huomasin: Eräänä kauniina iltana armastukseni paistoi poitsulle ja mulle lättyjä ja mitäs minä yllätin itteni tekemästä: Sirottelin muina naisina valkosta sokeria lätylle hyvillä mielin. Armastukseni sen huomasi ja kainosti asiasta mainitsi. Menin niin hämilleen, mutta ehkäpä enemmän siksi että hänpä osoitti lukeneensa minun blogia (hähää). Olen siis toisaalta otettu, toisaalta nolo..
No näin siis kävi ja sitten siitä piti kai oppiakin jotain.. kai.
Siinä piti ihan oikiasti pysähtyä miettimään kuinka sitä on tapojensa orja ja kuinka helposti sitä ripottelee sokeria sinne ja vähän laittaa rasvaa tuonne.. Siinäpä sitä sitten taas ollaan.

Nämä tammikuun pakkaset on paukkuneet joka toinen viikko semmosissa lukemissa että ulos on kyllä tarjennu mennä mutta se vinkka joka menee luihin ja ytimiin, on kyllä vähän liikaa. Mietin yhtenä päivänä äläskyllä matkalla apteekkiin miten voi tuntua että se vinkka menee suoraan läpi ja jäädyttää omat aivot, meinas hyytyä tuohon muutaman korttelin matkalle. Apteekin tätin eessä piti vähän aikaa sulatella ennen kuin sai ees sanaa suusta.. Hitto mie tykkään kyllä talvesta ja siitä kun kaamos taittuu jo kevättä kohti ja päivä jatkuu mutta onko se pakko tuulla niinku jossain eteläisen pääkaupunkimme kadunvarrella (niitä tuulia en unoha koskaan).

Onneksi väliin on mahtunut paljon mukavaakin, niinku luisteleminen uusilla kaunoluistimilla about 30 vuoden tauon jälkeen ja muuten vaan parempi mieli nyt kun kevät alkaa antaa pikkusen vinkkiä jo tulostaan. Paljon on tekemistä, nyt kun pitäisi alkaa keskittymään opintojen loppuun viemiseeen ja ottaa superasenne treenien ja ruokavalion suhteen. Ensimmäisen kanssa pitää olla lakki kourassa yhteydessä opinahjoon, toisen asian kanssa marssin perjantaina InBody-mittaukseen Arctic 247 gym:lle josta sitten tehdään tulosten perusteella mulle ruokavalio.
Yritin tässä ite pähkäillä omia makrojani ja kaloreiden tarvetta mutta putkiaivoefekti iski; en saanu siis millään järkevän näköseksi omaa ruokapäivää. Joten tehköön alan osaajat ne sitten mulle.

Tuosta InBody-mittauksesta sain hyvät ohjeet miten siihen tulee valmistautua ja nyt sitten lueskelin siitä lisää. Eteenpäin menemiseksi ja kehityksen takia mie haluan nähdä mitä saan aikaseksi kun tämän perusteella tehdään uus ruokavalio. Kiitos Jatan ruokavalion olen tähän asti päässy, nyt eteenpäin uusin eväin :)

Mittaustuloksesta selviävät seuraavat asiat:
Kokonaispaino (kg)
Kehon rasvaton massa (kg)
Lihasmassa (kg)
Rasvakudoksen määrä (kg)
Rasvaprosentti (%)
Kehon nesteet/vedet (solun sisäiset / solun ulkoiset) (l)
Painokontrollitavoite (kg)
Lihastasapaino (kädet, jalat ja keskivartalo)
Raajojen puolierot
Segmentaalinen lihasjakauma (kädet, jalat, keskivartalo)
Perusaineenvaihdunta (kcal)
Kehon painoindeksi (BMI)
Viskeraalirasva (sisäelimien ympärillä olevan rasvan pinta-ala).
Mittaushistoria



sunnuntai 15. marraskuuta 2015

Failureen asti, ruokapähkäilyä ja hätäilyä

Failureen asti

Tämä Bullin teesi se on sitkaasti paukuttanut minun päässä viime lauantaista asti. Jos jotain jäi mieleen (niiden vaikuttavien lihasten lisäksi) niin tämä.. Niin simppeliä se vain on, kun treenaat, treenaa sarja niin että lopetat vasta kun ei enää vain mene, yhtään, mihinkään, ei vaan siis jaksa ja se on siinä. Sitten vain happea ja uutta putkeen.
Tätä mie sitten toteutin viime viikon treeneissä, tosin sillä erotuksella etten esimerkiksi penkkipunnerruksia tai jalkaprässiä voinu tehä niin failureen asti kun olin yksin. Solis niin kiva kun olis niitä varmentajia siinä kattomassa perään. Mie kun menin salille niin menin aina aamusta, mutta jospa se joku päivä menee sitten kaverinkin kanssa. Me ollaan kyllä jo alustavasti pt-kamun kanssa sovittu että yhessä tehhään vielä se killeri-treeni missä viime lauantaina pebat huusi hoosiannaa.

No, ite asiaan, tässä alla viikon treeniohjelma, jonka lisäksi mie olen tehny kotona tai salilla vatsalihasliikkeitä, käyny aamulenkillä. Kehonhuolto on tästä pois, sitä en ole tehny (soo soo). Lauantain kehonhuolloksi/venyttelyksi kai lasketaan noin 10 sankollisen kantaminen saunalle mökillä, siinä verty kummasti olkapäät ja koko muijakin kun tuossa loskassa kahlo..

Treenipäivä 1
Rinta, olkapäät, ojentajat

Penkkipunnerrus
Vinopenkkipunnerrus smith
Ristikkäistalja
Pystypunnerrus käsipainoilla
Vipunostot sivuille käsipainoilla
Peckdeck
Ranskalainen punnerrus käsipainoilla

Treenipäivä 2
Jalat, vatsat

Smith-kyykky
Reidenojennus- ja koukistus
Jalkaprässi leveä
Pakarapotku
Pohkeet seisten -- Lisäksi Reisiloitonnus- ja lähennys
Vatsalihasliikkeet on yleensä: Vatsakone, vatsalihaspito kyynärnojassa ja pallon kanssa selällään vieden jumppapallo vuorotellen jalkojen kautta käsiin ja vaihtaen, linkkuveitsiasennossa pysyen.
Nämä vatsalihasliikkeet vaihtelee fiilispohjalla, näitä liikkeitä pitäisi aina kerralla tehdä 2-3 variaatiota yhen treenin aikana.

Treenipäivä 3
Selkä, hauikset, kyynärvarret

Leuanveto (leveä myötäote)
Alataljasoutu
Alataljaveto seisten
Reverse hyper extension
Selänojennus
Hauiskääntö alataljalla
Vasarahauiskääntö alataljalla
Hauiskääntö vipuvarsikoneella.

Alkuun lämmittelyt (yleensä hoituu tuolla käpyttelemällä salille ja takaisin) ja keppijumppailemalla. Joissaki sarjoissa teen ilman painoja alkulämpät.

Tähän sitten vois (ja tulis) lisätä päälle toiminnallinen treeni 1 krt viikko ja se kehonhuolto!! Mulla niiiin hävettää myöntää että se jää aina paitsioon ja siinä vaiheessa kun joku paikka on ku kivireki, niin sitä vasta havahtuu. Mutta ehkä se tarvii just sen; nimittäin salilla on tosi hyvä rullailla paikat auki, sitä ei tuu kotona ku röhnötettyä lattialla huokailemassa ku paikat on kipiänä. Ja ne on kipiänä, uskokaa pois!
Viimeksi kun tein nuo olkapää ja ojentajatreenin niin olipa allit hellänä parin päivän päästä. Jalkatreenistä onki videokuvaa missä lähen salilta, se tärinä ja vaapunta ei ihan ehkä näkyny siinä mutta voin sanua että se tunne kun piti miettiä miten laskeudut portaat alas, oli aikamoinen hetki.. Ihan oikiasti piti ottaa vähän happea välillä. Mutta sinne se jäi tutina, kävelin loivan ylämäen saattelemana kotia, tein hopusti lounaan ja mätkähin sohvalle. Illalla piti laittaa JomoIcea koipiin, sen verran otti lihaksiin se treeni.

Tuota treeniä mie nyt tahkoan ja aion tahkota niin kauan että kun kysyn salilta uutta ohjelmaa, on treenipäiväkirjaan tullu mukavasti lisättyä painoja treenikertojen jälkeen! Tämmönen tavote.. Ja uskon että ne ammattilaiset mitkä näitä ohjeita salilla tekee, tietää sanoa kun on aikaa päivittää. Mie vaan teen!



Ruokapähkäilyä

Ruokailustahan mulla on tullut jo jonkinlainen rutiini, mie en enää ajattele omaa ruokailemistani muuta kuin polttoaineena kropalle, varsinkin sillon kun treenin jälkeen tuut kotia ja sinun pitää vain nopsasti saada ruoka syötyä. Tuo rutiini sitten pitää ymmärtää positiivisena asiana, mie ajattelin pitkään niin että ei sillä ole niin väliä koska syöt kunhan tiiät mitä syöt. Mutta juurikin mulla (ja niin varmaan monella muullaki) vaan yksinkertasesti toimii tuo että pitää niistä ruokaväleistä huolen ettei ne veny. Mulla se on maksimissaan 3.5 tuntia, sitten alkaa kärty haisemaan. Mulla meni pitkään tajuta tämä että itteni hyväksi, oman kroppani aineenvaihdunnan ja tehokkaan rasvanpolton takia pitää syödä se 5 ateriaa päivässä, siihen sitten treenin palautusjuoma lisäksi. Ja eikä mitään shaibaa tunkia sisään silloin kun syö, täyttää sen lautasen hyvällä puhtaalla ruualla. Muuten tulosta ei tule, kun ei jaksa (jos syö liian harvoin) ja aineenvaihdunta hidastuu, kroppa (mulla ensimmäisenä maha) menee jumiin ja sitten onkin tehtävä pari viikkoa töitä että pääsee takasin samoille urille. Tämäkin on opittu yrityksen ja erehyksen kautta.

Nyt kun rahatilanne on ikään kuin haastava välillä niin minun pitää entistä huolellisemmin miettiä meiän porukan ruokahankinnat, ihan senki takia ettei a) sorruta ostamaan "ohi budjetin" b) osteta semmoista mistä ei voi koko perhe nauttia. Eli mie olen pitänyt samaa linjaa ruoanlaiton suhteen että teen itelle "sivuun" oman annoksen ilman sitä kastiketta yms. ja perhe syö sitä "normikotiruokaa." Mutta samat raaka-aineet on meillä käytössä, ite tykkäisin joskus vähän kokeilla uusia reseptejä mutta kun tuo juniori on aika hitaasti syttyvää sorttia niin minun makuelämykset pitää sitten ite hoitaa laittamalla vaikka lounaalla jotain "ekstraa".
Sitten kuitenkin pitää huomioida tuo rahatilanne elikkä budjetti. Kovasti pitää suunnitella mitä tulee ostoslistalle kullakin viikolla. Meillä on suoraan sanottuna pariin otteeseen "keskusteltu" miksei siellä ruoka-kaupassa käydä silloin kun on tarvis ja mitä järkiä on käydä vain kerran viikossa ruokaostoksilla. Aluksi otettiin vähän yhteen siinäkin että syönkö mie porukan vararikkoon kun tätä elämäntapamuutosta aloittelin. Aika äkkiä mie pistin miehen ruotuun, tekemällä ihan vertailun mitä tuli ostettua ennen kaupasta ja mitä nyt. Ja se erohan oli suuri, ei yksin laadussa vaan myös hintatasolla.

Mie en ainakaan ite jaksa siellä kivijalkakaupassa ravata joka päivä, varsinkaan kun se tulee oikiasti kalliimmaksi. Mie en koe niiltä reissuilta koskaan selviäväni alle 20€:n. Sitä maitoa voi kyllä hakea aina kun se loppuu mutta kun viikon ruokalista on meleko lailla sama joka viikko niin samahan se on kertarytkäsyllä käydä täyttämässä ne varastot ja hankkia kerralla ne perustarvikkeet millä viikko mennään. Mulla on muutaki tekemistä ku ravata ruokakaupoissa, to be honest with you.. Ja onhan se kiva suunnitellakin; vaikka sitten kun tulee se vapaapäivä :)


Hätäilyä

Tähän asti mie oon hätäilly, mie oon tosi hyvä hättäilemään ja murehtimaan asioita, jopa ennakkoon. Mie saan jopa kehiteltyä morkkiksen asioista joita ei oo tapahtunu. Mie luulen että kaikki naiset ja erityisesti äitit on siinä hyviä. En tiiä miksi sitä kaivaa itelleen sitä henkistä kuoppaa että murehtii turhaan turhia asioita, varsinki yöllä. Tämän kans mie oon tehny kovasti töitä, yrittäny työntää taka-alalle oman tilanteeni niin työn, opiskelun ku talouden suhteen. Omakuva on parantunut mitä tulee omaan olemiseen äitinä ja puolisona mutta muuten.. se on vaan aina välillä vähän hankalaa.
Sitten kun heräät yöllä ajattelemaan että älä murehdi, nuku ja sulla soi kohta kellokin niin siinä sitä onkin murehtimisen kierre valmis.
Mie olen aamulenkeillä lopottanut viime metrien aikana itelleni mantraa Hakuna Matata (tosi huvittavaa mutta toimii). Mie siinä lopottaessani siirryn mielessäni sinne Afrikan savannille tollottamaan sitä huvittavaa Timonia ja siinä samassa tulee kyllä parempi mielikin ja asiat saa taas oikiat mittasuhteet.
Oikiat mittasuhteet tuli myös perjantai-lauantai yön aikana esille kun Pariisin terroristi-iskut tuli tietoon. Omat ongelmat meni heittäen romukoppaan ja tilalle tuli suru. Sitten huoli; onko ystävät siellä ok? Mitä on tapahtunu? Onneksi kaikki selvisi päivän aikana olevan ok. Mutta tuo suru painaa edelleen, viattomien uhrien ja heidän omaisten puolesta. Se ei hevillä häviä. Jotenkin käsittämätöntä että ihmisarvo ja elämä riistetään tuolla lailla. Selitä tämä lapselle jonka luottamus ja elämänjano on niin puhdasta ja täyttä. Minä sytytän tänä iltana heille (ja meille) kynttilän.